Tramwaj na Kasprzaka już we wtorek
- Na nowo wybudowanym odcinku torów tramwajowych wykonawca prowadzi obecnie intensywne prace wykończeniowe i porządkowe. Szlifowane są tory i trwa montaż infrastruktury przystankowej. Przez kilka dni szarymi płatami materiału pokrywane były również wszystkie strome tereny zielone wzdłuż trasy – wskazuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. - To biodegradowalne maty, zrobione z materiałów z recyklingu, na których – już za parę tygodni – wyrosną łąki kwietne.
Wokół trasy, na ścianach wykopu posadzony zostanie jeszcze bluszcz oraz kolejne drzewa. Dodatkowo w okolicach przystanku przy Redutowej tramwajarze powiększają tereny zielone.
- Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Tu były kiedyś tory i jezdnia – teraz beton zastąpiony zostanie fragmentem parku – deklaruje Dutkiewicz.
Tramwaj na Kasprzaka i zmiany w organizacji ruchu
Otwarcie nowej trasy wiąże się ze sporymi zmianami w organizacji komunikacji. Na poniedziałek, 4 marca, tramwajarze zaplanowali demontaż rozjazdu nakładkowego nieopodal przystanku Fort Wola, na którym tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy. Teraz pojazdy jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny. W związku z tym wyłączony zostanie ruch tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola.
Jak informuje stołeczny ratusz, prace rozpoczną się około godz. 9:30, po porannym szczycie komunikacyjnym i potrwają cały dzień. Wtedy swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26.
- Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Ostatni kurs z przystanku Metro Bemowo 07 w kierunku Fortu Wola będzie o godz. 9:42, natomiast ostatni z przystanku Fort Wola 04 w kierunku Metro Młociny o godz. 10:00 – podaje rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Zmieni się także kursowanie autobusów linii Z26, będą one jeździły między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska. Pierwszy kurs z Metra Płocka w stronę Bemowa będzie o godz. 9:29. Ostatni kurs z krańca Cmentarz Wolski w kierunku Metro Płocka zaplanowano o godz. 9:47 – po tej godzinie autobusy będą jeździły bezpośrednio ulicą Wolską.
Tramwaj na Kasprzaka. Jakie linie?
Największe zmiany na Woli zostaną wprowadzone dopiero we wtorek, 5 marca. Tego dnia tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim.
- "Jedenastka" będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola Wolska, na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.
Tramwaje wrócą na Wolską
Natomiast od poniedziałku, 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Pojazdy linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.
Jaki będzie tramwaj na Kasprzaka?
Nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa.
Skorzystają z niej m.in. mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa.
Przypomnijmy, że budowa nowej trasy tramwajowej objęła odcinek o długości niemal 3,5 km. Między ulicą Wolską a Skierniewicką zostały wybudowane nowe tory – to łącznie około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostały przełożone do wykopu. Powstały tu nowe przystanki - przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Dotyczy to także przystanku w wykopie – Reduta Wolska.
Inwestycja obejmuje także zasadzenie niemal stu nowych drzew. Już niebawem pojawi się tam klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Ponadto władze miasta deklarują, ze nie zabraknie tu traw ozdobnych i bylin, a także krzewów.
- Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji – komentuje przedstawiciel Tramwajów Warszawskich.
Za inwestycją, która została wyceniona na kwotę 205,4 mln zł, odpowiada firma Strabag. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?